جلسه هيأت اجراييه شورای اروپايي نهضت فراگير تدوير يافت
مشعل مشعل

نخستين جلسه هيأت اجرأييه شورای اروپايي نهضت فراگير با ترکيب جديد آن شام پنجشنبه هفته پيش از طريق شبکه جهاني پال تالاک داير گرديد.

کار جلسه را رفيق احمدشاه سرخابي رييس شورای اروپايي نهضت فراگير افتتاح نموده و در بخشي از سخنانش چنين گفت :(( رفقای عزیز!اجازه دهید تا کار نخستین جلسه هيأت اجراییه با ترکیب جدید آنرا به نام نامی وطن محبوب ما افغانستان عزیز افتتاح نمایم.اولتر از همه انتخاب اعضای جدید هيأت اجراییه و انتخاب دوباره سایر رفقا را در این مقام ارزشمند و پر از مسوولیت تبریک می گویم.جا دارد یکبار دیگر از اعتماد همه شما رفقای عزیز مبنی بر انتخاب من در پست رییس شورای اروپایی امتنان بیکران خود را ابراز دارم.رفقا با من موافق هستند که این مقدمه چینی تکمیل نخواهد بود، اگر از نام همهء شما از کار پر از وقف،پر تلاش،شبا روزی و خسته گی ناپذیر رفیق عزیز توده یی در مقام رییس شورای اروپایی،و کار اعضای محترم هيأت اجراييه و هیأت رییسه پیشین سپاس رفیقانه ابراز ندارم.

رفقای گرامی! شما با من همنواهستید که جلسه شورای اروپایی وظایف خطیری را در برابر هر عضو نهضت فراگیر در اروپا ،همه مسوولین ارگانهای رهبری کننده و بويژه هيأت اجراييه بمثابه عالي ترین ارگان رهبری کننده ميان جلسات شورا قرار داد.

ما شاهد هستیم که کار های بیشماری بخاطر رشد کمي و کيفي صفوف نهضت طي يک سال پيش در اروپا انجام يافته است که در گزارش به جلسه شوراارائه گرديد.اما اینرا باید بپذیریم که با دریغ ما از مجموع ريزرف ها و امکانات دست داشته استفاده لازم انجام نداده ايم.از همین خاطر جلسه امروز باید سرآغاز یک صفحه جدید در کار تمام ارگان های رهبری و بخصوص هيأت اجراييه آن باشد. به نظر من اکنون مرحله کار عملی و مسووليت پذيری هريک رفقا باید شروع شود، تا ما بتوانیم  پس از يک سال با دست آوردهای معين و روشن از آن گزارش ارائه داریم.

از همین خاطر هم پلان کار هيأت اجراييه قبلاً بدسترس رفقا قرار داده شده است،که امروز پس از بحث و تبادل نظر آنرا به تصويب خواهيم رساند.

لازم است تا شعبات نيز يکبار ديگر پلان های شانرا مرور کرده و افزون بر کار های انجام نيافته،موارد تازه يي را نيز در آن بگنجانند.بايد به کارها تکانه جديد داد،و در راه تحقق آرزوهای همه اعضای نهضت و ساير رفقايي که با يک اميد به نهضت فراگير مي نگرند،از هيچ نوع تلاش دريغ نورزيد.من اميدوار هستم که همه اعضای هيأت اجراييه در کار فعال و دايمي سهم ارزنده گيرند. بادرنظرداشت تجارب و موثريت رفقا در همه استقامت های کاری بخصوص اعضای محترم هيأت رييسه سابق لازم است تا کميسيون ها از آنها استفاده بيشتر نمايند.ما شاهد هستيم که پيش از اين دو سيمينار توسط شعبه تبليغ پيش برده شد که بازتاب گسترده در ميان رفقا داشت.کاش بيانات رفقا سنگين و منگل بخاطر استفاده بيشتر در سايت به نشر مي رسيد.حتماً سيمينارهايي را همه شعبات امسال نيز بطور منظم با استفاده از همين تجربه پيش برده و بخاطر بسيج هرچه بيشتر مسوولين و اعضای نهضت در اروپا،سهم گيری همه رفقا را مطالبه خواهند کرد.

رفقا! سياست نهضت فراگير در قبال وحدت،جبهه،ائتلاف و سایر اشکال نزديکي با احزاب،سازمان های همسو و متحدين ديروزما روشن است.همانگونه که نهضت فراگير با شعار وحدت و همبسته گي ايجاد گرديد،به همان شکل ما و شما تمام تلاش های خود را بر وفق رهنمودهای مجلس موسسان درين راستا انجام خواهيم داد. کار رفقای ما در کميته سازماندهي و هماهنگي که پس از اجلاس 19 اپريل ايجاد گرديده است،نبايد در محدوده همين چند سازمان شامل کميته باقي بماند.آنها مطابق پلان شعبه تفاهم رسالت شانرا در برابر همه سازمان ها و گروهها،شخصيت ها و افراد موثر بخاطر نزديکي و همسويي بايست ادأ نمايند.امروز تقاضا و چشم اميد همه نزديکي و يکدلي است. اين کار را با حوصله و سينه فراخ بايد به پيش برند.اميدوارهستم که شعبه تفاهم در اين راستا همچنان از امکانات تک تک رفقا استفاده نمايد.

رفقا! همانگونه که در جلسه شورا يادآوری کردم،ما به خاطر شناخت هرچه بهتر و گسترده تر نهضت فراگير به احزاب سياسي چپ و دموکراتيک اروپا بايد همه امکانات خود را به کار بنديم.با گزينش يک رفيق با وقف و کارشناس به صفت مسوول بخش روابط بين المللي، لازم است تا کار را با نيروی تازه و توجه زياد در اين راستا انجام داد.

به همين منوال آرزومند هستم تا همه رفقای مسوولين کشورها و کميسيونها با يک رويکرد تازه به کارهای شان شروع کرده ،در بلندبردن قابليت کاری و در کمک رساني با من از هيچ نوع مساعي دريغ نورزند.باز هم مي خواهم تأکيد کنم،با آنکه پلان کار هيأت اجراييه بدسترس رفقا قرار دارد،اما هيچگونه ابتکار و پيشنهاد جالب رفقا نبايد از بکارگيری در پلان به دور ماند. 

از آنجايي که خوشبختانه کار مشترک و جمعي به يک سنت پسنديده در نهضت فراگيرمبدل گرديده است،من مانند هميشه به آن ارج گذاشته و آرزو دارم تا همهء ما و شما بتوانيم اين مسووليت خطير را که رفقا به ما اعتماد نموده اند به وجه احسن انجام دهيم. زيرا پيروزی ما در وحدت و تشريک مساعي ما نهفته است .

در اخير مي خواهم اين آرزومندی را با شما شريک نمايم که عمده ترين مساله در حيات هر حزب وحدت و يک پارچه گي آن است.اين بدان معنا نيست که تفاوت های انديشه وجود نداشته باشد.اما بادرنظر داشت موجوديت تفاوت نظرهای سازنده در جهت برآورده شدن اهداف نهضت فراگير بايد تلاش ورزيد. ما چه از نظر انديشوی و مرامي و چه از نظر تشکيلاتي و سازماني بايد وحدت و يک پارچه گي خود را با تمام هشياری و درايت سياسي حفظ نموده،و اين آرزومندی بدخواهان ما را مبني بر ايجاد درز در صفوف ما به يأس مبدل سازيم.

بنأ آرزومندی همان است که ما جلسات خود را پيرامون اجندأی مشخص،کاری و جلوگيری از حاشيه روی و بحث های دور از موضوعات مطروحه زنده گي سازماني ما پيش ببريم.

اميدوارهستم که جلسات ما با گزارش های خوش آيند از جلب و جذب جوانان،زنان و ساير ياران پيشين ما که تاکنون با سازمان های ديگر تعهد نبسته اند،تصفيه حساب های به موقع حق العوضيت های رفقا و تقويه بنيه مالي سازمان ما همراه باشد.

در اخير يک بار ديگر همکاری هريک شما را در اجرأی وظايفي، که شما رفقا بدوش من گذاشته ايد آرزو مي نمايم.

حالا از رفيق واصل سکرتر مسوول شورا تقاضا مي گردد،تا اجندأی جلسه را يکبار ديگر به سمع رفقا برساند.))

پس از آن رفيق احسان واصل سکرترمسوول شورای اروپايي پيش از آنکه اجندأی جلسه را به خوانش گيرد،يکبار ديگر از اعتماد رفقا مبني بر گزينش وی در پست سکرترمسوول شورای اروپايي سپاسگزاری نمود.

او يکبار ديگر از مجموعهء پيشنهادات و ابراز نظريات رفقا در شورا ها، که منتج به ايجاد تغييرات گسترده در ارگانهای رهبری کننده شورای اروپايي گرديد،ياد آوری نمود.به گفته رفيق واصل بخاطر احترام و توجه به نظر شمار زيادی از اعضای نهضت در اروپا،چند ماه پيش طرح ايجاد يک هيأت رييسه کاری و هيأت اجراييه جديد برای هيأت رييسه پيشين گسيل گرديد. اعضای هيأت رييسه در جلسه مورخ 17 اگست خويش که در شهر دوفين هالند برگزار گرديد،پس از تبادل افکار گسترده ، به اتفأق آرأ  به طرح پيشنهادی سکرتريت مسوول رأی موافق دادند.اين پيشنهاد از سوی هيأت اجراييه نيز مورد پذيرش قرار گرفت. جلسه شورای اروپايي همچنان به پيشنهاد هيأت اجراييه مهر تأييد گذاشت. در نتيجه ما ترکيب جديد رفقا را در هيأت اجراييه و هيأت رييسه آن داريم،که برای همه يکبار ديگر در اجرای مسووليت های خطيرشان پيروزی آرزو مي نمايم .

پس از آن اجندأی جلسه با آنکه نزديک به دو هفته پيش به اعضای هيأت اجراييه گسيل گرديده بود،به خوانش گرفته شد. که با ازدياد يک ماده در آن به اتفأق آرأ به تصويب رسيد.

رفيق حبيب منگل نخستين عضو هيأت اجراييه شورای اروپايي بود،که در بحث پيرامون تبادل نظر در مورد جلسه شورای اروپايي اشتراک ورزيد.او يکبار ديگر ضمن تبريکي به رفيق سرخابي ، انتخابات آزاد و دموکراتيک در جلسه شورأ را ستود. او راه اندازی انتخابات را بهترين شيوه در زنده گي سازماني دانسته و بر ادامه آن در همه سطوح تأکيد ورزيد. به گفته رفيق منگل کمبود وقت،باعث آن گرديد تا اشتراک کننده گان جلسه که از راههای دور ،گرد هم جمع شده بودند،نتوانند به بررسي گسترده پيرامون گزارش پرداخته و نظريات شانرا در موارد متعدد سياسي و سازماني ارائه دارند.

سپس رفقا نظرسرمند،عارف صخره ، فضل احمد طغيان و سيدطاهرشاه پيکارگر اعضای هيأت اجراييه شورای اروپايي، ديدگاه هايشان را در رابطه به نحوه انتخابات در ارگانهای رهبری و مسايل مربوط به آن ابراز نمودند.

پس از آن تبادل نظر پيرامون پلان کار هيأت اجراييه، که از سوی کميسيون تشکيلات به رفقا ارسال گرديده بود،شروع شد.جلسه با درنظرداشت نکات نظر رفقا اسدرهياب،داوودکرنزی،نيلاب سلام،عظيم لمر،نصيرصديقي،حبيب منگل،اسدکشتمند،ولي زيارمل،آدينه سنگين،صفت الله عمليار،شفيق الله توده يي و انور ايثار اعضای هيأت اجراييه شورای اروپايي،پلان تدابير را تصويب نموده و به رفقا سرخابي و واصل وظيفه سپرد تا تمام نظريات رفقا را در آن گنجانيده و به کار عملي در زمينه تحقق آن بپردازند.

در جلسه پيشنهاد گرديد تا کميسيون اسناد و ارتباط ،بمنظور تنظيم بهتر اسناد و تأمين سيستماتيک تماس بين شورا ها و ارگانهای رهبری کننده آن در سطح اروپا ايجاد گردد.جلسه پس از تصويب اين پيشنهاد،رفيق عبدالرحمن سروری را که از اين پيش به صفت معاون کميسيون تشکيلات شورای اروپايي مصروف کار بود،به اتفأق آرأ به به اين مسووليت انتخاب کرد.

همچنان مسأله ايجاد کميسيون کار با زنان به اتفأق آرأ پذيرفته شد.جلسه ابراز آرزومندی نمود تا رفقا اناهيتا کارمل،زليخا پوپل،نسرين مفيد،نفيسه انگار و نيلاب سلام اعضای هيأت اجراييه شورای اروپايي،در مشوره با هم يک رفيق مطلوب را مشخص ساخته،و برای رفيق سرخابي غرض پيشنهاد به جلسه هيأت اجراييه معرفي دارند.

همين گونه برای پيشبرد کار کميسيون روابط بين المللي، بايد تا جلسه بعدی کانديد معيين ازسوی رفيق سنگين که تا پيش از اين هماهنگ کننده کار اين کميسيون بود،به رييس شورای اروپايي نهضت فراگير مطرح گردد،تا در جلسه نوبتي هيأت اجراييه ،مورد رأی گيری قرار گيرد. 

کار جلسه هيأت اجراييه که سرساعت 8 شام شروع شده بود،حوالي 1 شب پايان يافت.


September 14th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها